Facebook
Twitter
Vrijdag 2018-02-09
Aanbevelingen rond lang stilzitten en lichaamsbeweging


Bron: Vlaamsesportfederatie

Het Vlaams Instituut Gezond Leven formuleert een aantal gezondheidsaanbevelingen die elke bewegingsprofessional zou moeten kennen. Voor jeugd, volwassenen en ouderen krijg je specifieke tips rond duur en intensiteit van bewegingsactiviteiten.

Zo vermeldt de publicatie o.a.:

Voor volwassenen is wekelijks minstens 150 minuten aėrobe beweging aanbevolen aan matige intensiteit. Bij voorkeur alle dagen van de week, met minstens 30 minuten per dag.
 

Voor kinderen en jongeren (6 t.e.m. 17 jaar) is dagelijks minstens 60 minuten aėrobe beweging aanbevolen aan matige tot hoge intensiteit. Op minstens 3 dagen per week is beweging aan hoge intensiteit nodig, samen met specifieke activiteiten om spieren en botten te versterken.
 

Voor peuters en kleuters ( 1 t.e.m. 5 jaar) is dagelijks minstens drie uur beweging aanbevolen aan lichte, matige of hoge intensiteit. Het is belangrijk om hen aan te moedigen tot bewegingsactiviteiten die op maat zijn van hun leeftijd, en die plezierig zijn. Variatie is noodzakelijk voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden.
 

Probeer langdurige periodes van lang stilzitten te vermijden. Onderbreek ze regelmatig (om de 20 ą 30 minuten), door bv. even recht te staan, te stappen, een glas water te halen of door een ander bewegingstussendoortje. 

Je vindt het overzicht van aanbevelingen via deze link. Meer informatie over beweging en sedentair gedrag: www.gezondleven.be 

Welkom bij de website van VIV, de Vlaamse organisatie voor Internationale Volkssporten vzw.
Algemeen
Extra
Contacteer ons
VIV vzw
Zuiderlaan 13
9000 Gent (BE)
info@viv-sport.be
© 2012-2018 VIV vzw | Privacy
Produced by NetQue: E-Business Solutions